Az otthoni felkészüléshez előírt írásbeli és szóbeli feladatok meghatározása
A tananyag feldolgozásának, az ismeretek gyarapításának, a készségek alakításának és gyarapításának az iskolában alapvetően két terepe van: a tanórai és az otthoni munka.
A házi feladat a tananyag feldolgozásának menetében minden olyan feladat, amelyet tanítási időn kívül – otthon, napköziben, tanulószobán – egyéni és csoportmunkával végeznek el a tanulók. A házi feladat célja az ismeretek megszilárdítása, emlékezetbe vésése, valamint további gyakoroltatása, önálló feldolgozás, a következő anyag előkészítése.
A házi feladat típusai:
a) szóbeli házi feladat
- tartalmi összefüggések elsajátítása
- szabályok, fogalmak bevésése
- házi olvasmányok
- memoriterek
- kiselőadásra történő felkészülés
b) írásbeli házi feladat
- tankönyvi, feladatgyűjteményi feladatok megoldása
- tesztek
- házi dolgozatok
- másolási feladatok
- illusztráció készítése
- kiselőadásra történő felkészülés
c) gyűjtőmunka (pl. könyvtári, szemléltető eszközök, természetes anyagok, stb.)
d) kísérlet (fizikai, kémiai, biológiai változások, jelenségek megfigyelése)
Elvek, korlátok:
A házi feladat
- tartalmilag legyen összhangban az órán feldolgozott tananyaggal;
- mennyisége legyen arányos a tanuló terhelhetőségével és az ellenőrzésre fordítható idővel,
- kijelölésében a tanulók érdeklődésében, felkészültségében megmutatkozó egyéni különbségekhez való alkalmazkodás, differenciálás érvényesüljön;
- legyen a pedagógus által megfelelően előkészített
- kiselőadásra, kísérletre történő felkészülés, gyűjtőmunka témája legyen összhangban az iskola és könyvtár által biztosított digitális tartalmakkal és eszközökkel,
- mennyiségénél és minőségénél fokozottan figyelni kell az otthoni munka kiegészítő, ismereteket továbbfejlesztő jellegére;
- elkészítésére fordított összes idő ne haladja meg a napi átlagos 1,5 órát;
- tényére és tartalmára terjedjen ki az ellenőrzés, értékelés,
- tantárgytömbös oktatásba bevont tantárgyak esetében ugyanannyi házi feladatot kapjon a tanuló, mint a hagyományos tanulás-szervezéskor.
A házi feladatok belső arányainak kézbentartása folyamatos koordinációt kíván valamennyi pedagógustól.
A házi feladat el nem készítésének szankciói:
- az el nem készített, illetve hibás, hiányos házi feladat értékelésekor különbséget kell
- tenni a mulasztás okai szerint,
- nem büntethető a tanulót, ha a mulasztás, hiány, hiba a feladat vagy annak alapjául szolgáló anyag nem értéséből fakad,
- meg kell adni a tanulónak a házi feladat pótlásának a lehetőségét, ha önhibáján kívül (igazolt betegség) mulasztotta azt el,
- a hanyagságból elmulasztott írásbeli feladat nem értékelhető elégtelennel,
- a házi feladat érdemjeggyel történő értékelése lehetséges, akkor, ha arról a tanulók előzetesen tájékoztatást kaptak,
- figyelembe kell venni, hogy az el nem készített feladattal tudásszint nem mérhető.
|